azmon
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
rsaim

A Nap- s Holderk egyenslya

zisz s Ozrisz

 
Blog

 
Frum

 
E-mail

 
Azylum 2006. sz
Azylum 2006. sz : Beke Lszl: NOUVEL ART NOUVEAU PSYCHDELIQUE

Beke Lszl: NOUVEL ART NOUVEAU PSYCHDELIQUE


A 60-as vekben feltmad szecesszi vagy Jugendstil volt szzadunk els igazi nosztalgikus ramlata. A szzad a sajt gyermekt fedezte fel jra, miutn egyszer mr kitagadta. Szzadunk embere, aki a technikai civilizci s a tudomny hsnek tartja magt, most vallotta be elszr, hogy idnknt megunja a mrnki rendszeressget, s vonzdik az rzelmeshez, ktes rtkhz, giccseshez, erotikushoz is. Az ellentmondst azzal prblta leplezni, hogy a szecessziban fedezte fel a funkcionalizmus gykereit. A szecesszi a rgi fnykptl a nagymama frdtrikjn t az zletportlok feliratig, mint divathullm, ma mr kifutotta magt (felvltotta az art deco). Br mg gy sem lenne rdektelen – egy vonatkozsban azonban egyenesen tllte nmagt, azzal, hogy mindeddig rejtett pszichedelikus kvalitsai felsznre jutottak.

Nem minden pszichedelikus, ami szecesszis, s nemcsak a szecesszis (nem is csak mvszet) lehet pszichedelikus. Ez a jelz vonatkozik mindenre, ami a tudat „kitgulsval” kapcsolatos, ezt az lmnyt rekonstrulja vagy prblja kivltani, illetve fokozni. Mindenekeltt a klnbz szintetikus vagy organikus eredet szerek – LSD, marihuna, meszkalin, hasis stb. – keltik ezt az lmnyt: fantasztikus vzik s hallucincik mellett a klvilg rzkelsnek s megismersnek felfokozott mdjt, az n, st a tudatalatti felszabadulst, s a Vilgmindensggel egytt lktets megnyugtat tudatt. Pszichedelikus lehet egy ruha, egy plakt, egy knyvillusztrci, egy kifestett aut, egy hanglemez, egy fnyeffektusokkal ksrt koncert, egy film, egy vizionrius fest vagy egy (keleti vagy nyugati) misztikus ltoms. Ha tanulmnyozzuk Alan Watts, Allen Ginsberg, Ken Kesey rsait, a Beatles szmok szvegeit s fleg az LSD kr vallsi rendszert pt pszicholgus, Timothy Leary ideolgijt vagy a hippik trtnett, knnyen belthatjuk: a pszichedelizmusnak a 60-as vekben minden eslye megvolt arra, hogy messze tl a divaton, ltalnos zlss, filozfiv s letstluss vljk.

Ha a pszichedelizmus stlus, akkor jellemzje a legeklektikusabb eklektika. Kpes annyira tvol es stluselemeket, grafikai „patterneket” elegyteni, mint egy kzpkori miniatra, egy indin tolldsz s egy Lichtenstein-modorban rajzolt fagylaltos tlcsr. Ugyanakkor a legfantasztikusabb formakavalkdrl is egyetlen pillantssal eldnthet, hogy pszichedelikus-e vagy sem. A pszichedelizmus biztos kzzel emeli ki mindenbl a szmra szksges elemet, a szecessziban is azonnal felismerte nmagt. George Melly angol popzensz s kritikus ugyancsak elcsodlkozott a Victoria and Albert Museum 1966-os Beardsley-killtsa risi ltogatottsgn, s mg inkbb a fiatal ltogatk – akkor – meghatrozhatatlannak vlt szellemi kzssgn. „Hnapokon t kptelen voltam rjnni, de most mr azt hiszem, hogy elszr botlottam bele a felbukkan Underground jelenltbe. Ugyancsak visszatekintve tartom jelentsnek, hogy ez a tallkozs egy killtson trtnhetett meg. Az Underground az els olyan pop-robbans, mely egy specifikus grafikai kifejezsi eszkzt fejlesztett ki, s Beardsley, ha nem is a legfontosabb eleme, de a legkorbbi forml hatsa volt ennek a nyltan eklektikus folyamatnak.” Beardsley mell forrsknt pedig hamar felsorakozott Alphonse Mucha, Will H. Breadley, Toulouse-Lautrec s – sajtos eklektikrl lvn sz – rgebbi vagy jabb mvszek is: Bosch, Blake, Arcimboldo, Redon, Moreau, Magritte, Ernst, Dalf, Klee, Escher, Fuchs, Hausner...

Hogyan trtnt a szecesszi pszichedelikus jjszletse? Az iskolaplda Wes Wilson. Wilson a San Francisc-i Fillmore Auditorium szmra tervezett plaktokat, ahol Bill Graham a 60-as vek kzepn letre hvta a „pszichedelikus fny-show” mfajt. „sszmvszeti” ignyben maga a vllalkozs is hasonlt a szecesszira: a Byrds, a Jefferson Airplane, a Grateful Dead, a Quicksilver Messenger vagy Country Joe zenjt a tncolkra s a falakra vettett lktet fnyek, egymsba foly sznek s kpek orgija ksrte, teht a show minden rzkszervet egyszerre clba vett. Wilson plaktjai alig klnbztethetk meg szecesszis eldeiktl, a betk pldul azonosak azzal a tpussal, amit Alfred Roller a Ver Sacrum plaktjn flhasznlt.

Azonban a szzadfordulval szemben, mely tbbnyire tiszteletben tartotta mg a skot, Wilson a kzponti motvum kontrjaibl indtva, ltszlagos hullmz draprit teremt a plakt mezjbl, s azt az utols szegletig kitlti vibrl s egymsba foly betkkel. (Akrcsak a New York-i Art Directors Show hres pszichedelikus plaktjnak felirata, melyek a brre festve, egy l ni test hullmz formit kvetik.) Wilson cseppet sem trdik azzal, hogy a szveg gyakran olvashatatlan: ettl a momentumtl vlik a plakt kereskedelmi rdek hirdetsbl „nclv”, a sz szoros rtelmben „meditcis” szobadssz. Az utcrl a szoba fel fordul poster a pszichedelikus underground egyik legjellegzetesebb termke, funkcija – akr az atmoszfra-teremt keleti fstl.

A Fillmore Auditorium londoni megfelelje az UFO-klub, melynek neve a „repl csszealj” mellett tbbek kztt „Unlimited Freak Out”-ot (szabadon fordtva: korltlan rletet) is jelent. Kt posztertervezje „Hapshash s a Sznes Kabt”, vagyis Nigel Waymouth s Michael English, maguk is popzenszek. A szecesszihoz ersen ktdnek k is, de plaktjaik lnyegesen „ramvonalasabbak”, mint Wilson munki; a szneket that ibolyntli sugrzs bvletben alkotnak.

Jl kitapinthat az az v, ami a virgz pszichedelikus stlus hullmzst a rockzene lktetshez kti. A jl ismert egyttesek sztrjai maguk is posztermotvumokk vlnak. A Mothers of Invention vezetje, Frank Zappa letolt nadrgos, vckagyln trnol fnykpe, hullmz szecesszis indkkal krtve, az egyik vilghrv vlt pszichedelikus plakt. A Beatles-tagok (klnsen Lennon) szmtalan grafikai feldolgozs hsei, gyakori utalsokkal LSD-utazsaikra, a Srga tengeralattjr cm animcis filmtl Alan Aldridge hres knyvig. Aldridge maga jval kommerszebb s desksebb, mint azok a rajzolk, akiket knyvben felvonultat.

A pszichedelikus poszter „numero 1” sztrja az erotikus rockzent jtsz, csodlatos virgokkal, indkkal, csillagokkal hmzett s festett ruhs, felkszerezett, laptott orr, vastag ajk, vkony bajszos, extzist s hallt tkrz szem, afrofrizurs flvr gitros, Jimi Hendrix. Hol vrs-kk fnyekben, hol fldntli sugrnyalboktl krlvve kerl elnk; mskor lngnyelvek kzt mregzld arccal, lila hajkoronval vagy elektronikus gorgfejknt, a koponyjbl kgyz sznes manyag csvekkel. Egyik remek brzolsa az ausztrl szrmazs Martin Sharptl jelent meg az OZ cm underground lapban. (A „fldalatti” sajt, tbbsznnyoms oldalaival, a pszichedelikus mvszet termkeny tptalaja s hatkony mdiuma.)

A stlus hajszlcsves terjedsi elve folytn Jimi Hendrix s a tbbi popnekes utn azonnal megjelentek a Nouveau Art Nouveau fldntli sugrkvjben a politikai let mvszettl egybknt tvol ll „sztrjai” is: Lenin, Marx, Fekete Prduc Eldridge Cleaver, Ernesto Che Guevara vagy Mao.

Hrom tovbbi tnyez „bns” abban, hogy ez megtrtnhetett: a fot, a pop art s a sajtos sznek.

A fnykpezs mr rgta ismeri a szolarizc jelensgt: a kp pozitv-negatv viszonyainak rszleges felcserlsvel les, de szeszlyes kontrok jelennek meg az azonos tnus foltok peremn, ha pedig a fnykp tlsgosan gazdag klnbz tnusrtkekben (vagy az eljrst tbbszr megismteljk), az egsz fellet teljesen sztroncsoldik. Klnsen hatsos ez az effektus sznes fotn. Egy-egy arc vagy egy ni akt gy jelenik meg elttnk, mintha fantasztikus sznes trkp szabdalta volna, fjordokkal s keskeny blkkel, eltakarva az anatmiai sszefggseket; mintha a sr festk lecsurgott s megdermedt volna rajta, ugyangy, ahogy Hokusainl sztfrccsen, s cseppenknt megmerevedik a hullmok taraja. (A japn fametszetet rokonaknt dvzlte mr az eredeti szecesszi is!)

Mirt a pop art? Ezt a fajta szrrelis sznbontst alkalmazta mr az angol Richard Hamilton is, vagy Andy Warhol – nem vletlen, hogy mindketten fotval termkenytettk meg a pop artot; Warhol pedig szitanyomatain egyenesen pszichedelikus sznvilgban frdette meg Marilyn Monroe vagy Mao vagy a virgok fnykpeit. Mr nla tapasztalhat az a rejtlyes sszefggs, mely egy irracionlis lomvilgot szupertechnikai alapokra (szerigrfia) illeszt, s mely a pszichedelizmus legkifrkszhetetlenebb lnyege.

Innen rthet az is, hogy mirt lehet pszichedelikus motvum egy indusztrializlt-banalizlt Lichtenstein-komix: alapja, a felnagytott raszterhl ugyanannyira irrelis (s lktet) bontst alkalmaz a ltvnyon, mint a fnykp szolarizci. St, a kt eljrs nyomdai kombincija a szolarizlt folt raszterezst is megengedi: ha a felnagytott raszterpontokat egymsba folyatjuk, mris ltrejn a hullmz szecesszis pszichedelikus kontr! Ugyanis amiben a szzadfordul s a pszichedelizmus grafikja egymsra tall, annak Gestalt-elv magyarzata a legtbb esetben a vonalakkal jl elhatrolt s megklnbztetett rszecskk egszknt ttekinthetetlen, teht tarkn lktet egysge.

Ezrt lehet minden pszichedelikus, ami lnyegt tekintve a szecesszis vonalorgikhoz kzelll, ami grafikailag, kt dimenzin teremt tr-illzit, ktrtelmsget s a szem szmra virtulis mozgslmnyt. Furcsa klcsnssget figyelhetnk meg a pszichedelizmuson bell: a light-show-k vettsein nincs les kontr (csak les ritmus, sztroboszkopikus lktets), minden vltozik, s llandan egymsba tnik, mert a kiinduls a tnyleges mozgs.

Ezzel szemben, ahol a vltozatlan kt dimenzi adott – plaktnl, grafiknl –, az lmny irnyulsa virtulis formban mutat a mozgs fel. Bridget Riley, Vasarely s a „hideg” tudomnyos-technikai op art gy keveredhet minduntalan a pszichedelizmus hrbe. s ezrt tallkozunk lpten-nyomon az op-art elfutr (mindenben elfutr!) Marcel Duchamp ravaszul forg akonikus korongjaival az underground lapokban.

De nemcsak ezrt a vonzds Duchamp-hoz. Pszichedelikus sznvilg nlkl nincs pszichedelikus mvszet, de jszecesszi sem. Ez az, ami teljessggel hinyzott mg a szzadforduln, de amely megjelent a pop artban is, a fotmvszetben is, s amelynek egyik elfutra – Duchamp. 1936-ban Duchamp cmlapot tervezett a Cahiers d'Art-nak – a Rebbenszveket. A szvek les krvonalak, koncentrikusan, de rafinltan elcssztatva helyezkednek; sznk vaktan kk s vrs, gy szemnket az les kontrok mentn azonnal kegyetlen lktetsre kszteti. Ugyangy „robbannak” a popmvsz Robert Indiana tiszta szn LOVE feliratai, vagy Vasarely krei s ngyzetei.

De ez csak egyetlen fogs a pszichedelizmus sznhasznlatbl. A 60-as vek kzepn merben j szntartomny jelent meg vizulis krnyezetnkben, melynek bzisa a rzsaszn, ibolya, lila, pspklila, a bbor. Ha mellettk kevs komplementer, vagy hideg rnyalat feltnik (fleg lnkzld s trkiz), ez mr elg ahhoz, hogy ltrejjjn a trhats vibrci – klnsen, ha a festk „vilgt”, foszforeszkl. De risi feszltsget okozhat kt, csaknem azonos szn is: rzsaszn melletti vrs vagy narancs melletti citromsrga.

A sznek tekintetben rdemes megjegyezni, hogy a magyar mvszetben is kialakulflben volt egy ramlat, mely a szecesszi mellett – igen btortalanul s ntudatlanul – ezt a pspklils, anilines-rikt sznvilgot is felfedezte. Npmvszetre – mzeskalcsokra, de mg inkbb viseletekre s szttesekre hivatkozott. Nem meglep, ha meggondoljuk, hogy a pszichedelikus mvszet vilgszerte megtallta magnak a keleti sznyeg ornamentikjt, az indin szttest, s ltalban minden olyan folklorikus s primitv dsztmvszetet, mely a sokszn s bonyolultan rszletgazdag felletkitlts logikjt kveti. Az azonban valsgos csoda, hogy azt a fajta „magyaros szecesszit” ilyen szempontbl mg senki sem fedezte fel, mely – elssorban stukkban, k- s fafaragsban – szgletesre stilizlt nvnyfonadkokkal tlttte ki a falfelleteket, s a maga korban szintn a npmvszetben keresett nigazolst.

Az az ellentmonds, ami ebben a „szgletes szecessziban” jelentkezett (v. mg Klimt, Loos stb.), teljesedett ki a pszichedelizmus pomps s orgiasztikus eklektikjban. Legjobb plda r a neves amerikai plakttervez, Peter Max. Pszichedelizmusban – akrcsak a 20-as vek bvletben nemrgen felfedezett Richard Lindner – egyszerre tud kontrok kz szortottan buja-lgy-hullmz szecesszis s rzelgs-erotikusan geometrizlt-indusztrializlt art decs lenni. Emblmja lehetne az art nouveau-deco-pop-underground raszterpont.

A 20. szzadban mg senkinek, semmilyen irnyzatnak nem sikerl olyan lenygz szabadossggal egyeztetni az ellentteket, mint a pszichedelizmusnak. A geometrikus szigort hasznlja fel a lktet leter kifejezsre.

Az lettelen, rideg, matematikai pontossg kristlyszerkezetet a molekulris, cellulris, organikus formk fluktul energijval tlti fel. A 60-as vek eltt azt hittk, hogy ami lesen klnvlaszthat, az sszeegyeztethetetlen a vizionriussal. A pszichedelizmus kidertette, hogy nemcsak Gulcsy vizionrius, hanem a kemnyen kontroz Mackmurdo is; Van Gogh, Csontvry, Seurat s Pollock viszont azrt lehetnek kozmikus festk, mert festkpttyeik vagy ecsetvonsaik logikus mozaikszerkezetet alkotnak, mely egy nagy organizmus lktet sejtrendszereknt mkdik. A piszchedelizmus magba olvasztja a sci-f szupertechnicizlt vilgt; a tudatalatti meleghzban termelt kozmikus virgainak szirmait (Isaac Abrams kpein) villamos ram borzongatja; ipari-szuper manyagfestket hasznl arra, hogy civilizci eltti lktetsben rszestse az rzkeket; szuperszintetikus vegyipari termket hasznl arra, hogy az Ego legmlyebb tartomnyait elrje. Jelszava az „elektronikus Tibet”: az elektromos gitrt, a televzi katdsugr-villansait s a kompjter lineris ramkreit alkalmazza egy olyan szellemi terlet meghdtsra, amirl eddig csak a misztikusok tudtak. A wlfflini „grafikus” elvt ma a lzerfny rajza kpviseli – ez a grafikai racionalitssal megvalstott racionalitson tli vibrci. Az underground tv kpernyjn az elektronikusan szolarizlt szecesszi formi pulzlnak. LaMonte Young szintetiztorral gerjesztett „rk zenjt” olyan vetts ksri, melynek ornamentikjban a hindu valls szimblumait kelti letre az elektromos ram. A pszichedelizmus a szvdobogs, vrramls s a vezetkekben tncol elektronok mozgsa kztt keresi a ritmustttelt. A keleti gondolkods mr rgen rjtt arra, hogy a geometrikus tudomny s az let teljessge vgs soron egy: a mandala, a kr s a ngyzet kombincija is ezt szimbolizlja. Allen Atwell pszichedelikus szentlynek kzppontjban mandala irnytja a sznek gomolygst a falakon. Jacques Kaszemacher vonagl geometrikus op art rajzai nem ltspszicholgiai ksrletekhez kszltek, hanem az arab szmmisztikval vannak rokonsgban. Hugo Mujica mandali a kaleidoszkp kpi vilgba vezetnek, ez a csodavilg azonban nem ms, mint geometria, ugyangy, mint a sokszg kristly, mely Borges Alefjben elszr megjelenik – abban a pontban, melyben egyszerre van jelen a Vilgmindensg teljessge. Ha a kristly lapjt ablaknak fogjuk fel, megrezzk, mi a pszichedelikus Magritte szrrelis kivgsaiban, s mirt nyit a pszichedelizmus olyan tereket a skban, melyekben, mint rszben, megjelenik az egsz – irrelisan megsokszorozva. Matti Klarwein „szerelemtemplomnak”, az Alfa-szentlynek freskin pedig a teljessg igzetben kristlygmb csillogsv, kaleidoszkopikus nyzsgss vlnak maguk az emberek is – a virgok, a fk, llatok, felhkarcolk, aktok, raktk, varzslk, autk, jin-jangok, yantrk, vulknok valban szecesszisnak nevezhet forgatagban.

Mindennek a fantasztikusan eklektikus vilgnak irnyt elve a lktets, hullmzs, vonagls, pulzls: a vibrci. Segtsgvel lehet most mr sszegezni a szecesszi s a pszichedelizmus sszefggst, s azt is, miben lehet letkpesebb a pszichedelizmus a tbbi izmusnl. Mert termszetesen a pszichedelizmusnak is lland veszlye, hogy megllapodik a mer eklektiknl vagy az rzki ingerkeltsnl; ahogy volt seklyes pszichedelikus divat is, nem tbb rtelemmel, mint az ramvonal a lmpaernyn (= jobban el lehetett adni), ugyangy van „rossz vibrci” is (kpletesen szlva, a futszalag, a golyszr s a manipullt tv vibrcija). A szecesszis vibrls mg tbb-kevsb ntudatlan, eljel nlkli, formai-eszttikai vibrcit hozott ennyiben pthetett r a pszichedelizinus. A vibrci azonban ma tbbet jelent. „Minden emberi tapasztalat alapjt klnbz hullmhossz, egymst metsz vibrcik hlzat alkotja... Az extzis tjai: megrteni, majd befogadni mindenfajta vibrcit...” (Alan Watts). A hangsly a „minden”-re toldik. A pszichedelizmus eklektikja mindent elektromgneses terbe vonz.

Veszlyes taktika, mert a jv embernek vibrcijhoz ugyanazokat a szupercivilizcis technikai eszkzket vonja be, melyek elidegenedstl s elidegentstl minden pillanatban retteg. Az eklektikt abban a pillanatban hajtja uralma al, amikor a kompjtergrafikt tbillenti misztikba. Prblja, hogy a mechanikusan ismtld taptamintnak vissza tudja-e adni azt a szimbolikus jelentst, amitl mr rgen elszakadt; s az ornamentika trtelmezsn tl tudja-e j mdon lttatni a mvszetet, tud-e j megismersi formt, vilgltst, „rmteli kozmolgit” teremteni.

 

 

 
Azylum folyirat

Els szm, 2006. sz

 

✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal